ARKIVET

INSTITUT FOR MATEMATISKE FAG KØBENHAVNS UNIVERSITET

φ (\frac{∑ a_{ν}x_{ν}}{∑ a_{ν}} ) ≤ \frac{∑ a_{ν}φ(x_{ν})}{∑ a_{ν}}

Samling: Poul Heegaard papirer  Box: 1  Mappe: 1

Poul Heegaard: Små livserindringer fortalt til mine børn og børnebørn.

Type: Laserprint af renskrift af håndskrevet selvbiografisk manuskript. Beskrivelse: Selvbiografisk manuskript beskrivende perioden 1871–1940 af Heegaards

liv. Nogle sider, der formentlig har omtalt Heegaards afsked fra Københavns Universitet, er fjernet i det originale manuskript.

Dateret: Fåvang, den 11. februar 1945. Sprog: Originalen på norsk, men renskriften på dansk. Proveniens: Originalen i privateje hos Poul E. Heegaard, Institutt for telematikk, Norges

teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim, O.S. Bragstads Plass 2, N-7034 Trondheim. Telefon: 7359 2890. E-mail: Poul.Heegaard@item.ntnu.no. Renskriftet er udarbejdet på Institut for Matematik og Datalogi, Odense Universitet. Der er planer om at overføre originalen til Rigsarkivet i København.

Fil: erindr.dvi er renskriften i dvi-format. Indholdsbeskrivelse: Det renskrevne manuskripts indholdsfortegnelse er:

1. Første barndomstid i Fredericiagade 1 2. I Bondesens Forberedelsesskole 12 3. I Metropolitanskolen 17 4. Fars sygdom og Hennys død 20 5. Efter fars død 21 6. Artium 24 7. Filosofikum 25 8. Magisterkonferens 26 9. Udenlands 29 10. Skoleundervisning 35 11. 1894–95 37 12. Doktordisputats 39 13. Militærskolerne 40 14. Vedbæk 41 15. Kiel 43 16. Sidste år i Vedbæk 44 17. Professor ved Københavns Universitet 46 18. Professor ved Kristiania Universitet 51 19. Den gamle danske omgangskreds 51 20. Til Jar 56

Ovenstående oplysninger er registreret den 27. oktober 1997 af Kurt Ramskov, Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet.

ARKIVET

INSTITUT FOR MATEMATISKE FAG KØBENHAVNS UNIVERSITET

φ (\frac{∑ a_{ν}x_{ν}}{∑ a_{ν}} ) ≤ \frac{∑ a_{ν}φ(x_{ν})}{∑ a_{ν}}

Samling: Poul Heegaard papirer  Box: 1  Mappe: 1

Poul Heegaard: Naturvitenskapens hövdinger og Naturvitenskapens høvdinger og pionerer

Type: Fotokopi af manuskript til 19 radioforedrag.

Beskrivelse: Manuskript til ialt 19 radioforedrag. Manuskriptet er opdelt i 19 dele og visse af dem er maskinskrevet, andre håndskrevet og enkelte en blanding af begge dele. Foredrag nr. 16 findes både i en håndskrevet og maskinskrevet version. De fleste foredrag er separat sidenummereret (undtagen de to første). Ifølge indledningen til foredrag nr. 11 og den overordnede overskrift på nr. 15 og 16 udgør de første 11 sandsynligvis én serie med titlen Naturvitenskapens hövdinger og de sidste 8 en anden serie med titlen Naturvitenskapens høvdinger og pionerer.

Foredragene blev efter alt sandsynlighed holdt i NRK (den norske radio) 1944–45.

Datering: 1944–45.

Sprog: Norsk.

Proveniens: Originalen befinder sig privat hos: Lars og Rese Hjelle, Nordli, N-2910 Aurdal, Norge. Kopien og tilladelsen til opbevaring på arkivet skaffet af Ellen og Hans J. Munkholm, Institut for Matematik og Datalogi, Odense Universitet, juli-september 1997. Planer om overførsel af originalerne til Rigsarkivet i København.

Bemærkninger: Øverst på foredrag nr. 5 og 11 står: v/professor Poul Heegaard. Lest av Sven Erik Rolf. Ved foredrag nr. 14 ligger et brev dateret 4. december 1944, der tyder på at Heegaard har sendt manuskripterne til oplæsning. Det er underskrevet med den nazististiske hilsen “Heil og Sæl”.

Ifølge Ellen og Hans J. Munkholm, Institut for Matematik og Datalogi, Odense Universitet:

NRK var den tysk-kontrollerede norske radio og den eneste der sendte i Norge. Tyskerne havde inddraget alle norske radioapparater i 1941 og genudlevering/genanskaffelse var kun muligt på betingelse af “at hovedprocenten af familiemedlemmene er medlemmer af Nasjonal Samling og at alle disse har sin kontingent ajour-betalt. Dertil må en af hovedpersonene i familien være abonnent på Fritt Folk … ”. Det må derfor antages at være ganske kontroversielt at en professor emertius optrådte i denne radio. Der er dog ingen tilløb til politiske vurderinger.

En del af manuskripterne er stemplet med journalnumre, som kunne tyde på at de har været i arkiveret og senere genudleveret til Heegaard. Det kan have haft forbindelse med Heegaards udarbejdelse af et manuskript til en dansk bog med titlen Naturforskningens Stormænd indtil det attende århundrede.

Indholdsoversigt:

1 Pytagoras, Mnesarchos’ sönn

{23. feb. 1944, \atop kl. 16.00–16.15}

9 pp. maskin- og håndskr.

2 Arkimedes fra Syrakus  {15. mar. 1944, \atop kl. 16.00–16.15} 4 pp. håndskr.
3 Hippark  {5. apr. 1944, kl. \atop 4.00–4.15} 6 pp. maskinskr.
4 Klaudius Ptolemaios fra Aleksandria {26. apr. 1944, \atop kl. 16.15–16.30} 7 pp. håndskr.
5 Roger Baco  {17. mai 1944, \atop kl. 16} 5 pp. håndskr.
6 Tyge Brahe  {19. juli 1944, kl. \atop 16.00–16.15} 5 pp. maskinskr.
7 Leonardo da Vinci 1452–1519  7. juni 1944  5 pp. håndskr.
8 Galileo Galilei 1564–1642  {9. aug. 1944, kl. \atop 16.15–16.30} 5 pp. håndskr.
9 Johannes Kepler 1571–1630  30. aug. 1944 5 pp. håndskr.
10 Christian Huygens 1629–1695 20. sep. 1944 5 pp. håndskr.
11 Isaac Newton 1642–1727  {11. okt. 1944, \atop kl. 16.15–16.30} 5 pp. maskinskr.

12 Filosofen Leibniz og naturforskningen 1646–1710

{6. dec. 1944, kl. \atop 16.15–16.30} 5 pp. håndskr.

13 Matematikeren Euler og naturvitenskapen (1707–1783)

{13. dec. 1944, \atop kl. 16.15–16.30} 6 pp. håndskr.

14 Naturerkjennelsens kritiker, Immanuel Kant (1724–1804)

{3. jan. 1945, kl. \atop 16.15–16.30} 6 pp. håndskr.

15 Den svenske “blomsterfyrste” Carl von Linné (1707–1778)

{17. jan. 1945, \atop kl. 16.15–16.30} 6 pp. håndskr.

16 Kjemien grunnlegges. Fra Paracelsus (1499–1541) til Lavoisier (1743–1794)

{31. jan. 1945, \atop kl. 16.15–16.30} 6 pp. håndskr.

16 Kjemien grunnlegges. Fra Paracelsus (1499–1541) til Lavoisier (1743–1794)

{31. jan. 1945, \atop kl. 16.15–16.30} 7 pp. maskinskr.

17 Verdensrummets erobring. Fra solsystem til melkeveisystem. Laplace (1749–1827) og William Herschel (1738–1822)

{14. feb. 1945, \atop kl. 16}

6 pp. håndskr.

18 Elektricitetslæren grunnlegges. Fra Coulomb (1736–1806) til Volta (1748– 1807)

{28. feb. 1945, \atop kl. 16.15–16.30} 5 pp. håndskr.

19 Matematikeren C. F. Gauss og naturvitenskapen 1777–1855

{14. mar. 1945, \atop kl. 16.15–16.30} 6 pp. håndskr.

Bilag: Følgende fotokopier er vedlagt i separat chateque (tilsendt af Ellen og Hans J. Munkholm, Institut for Matematik og Datalogi, Odense Universitet):

1. Fotokopi af brev fra Lars og Rese Hjelle til Hans Jørgen Munkholm 8. september 1997.

2. “Heegaard’s radioforedrag i NRK, 1944–1945” af Ellen S. og Hans J. Munkholm, July 30, 1997. Findes også som dvi-filen radio.dvi.

3. Fotokopi af avisartikel:“Avlevering av radiomottagere i bestemte områder”, 2. august 1941 (fra Norges Hjemmefrontmuseum).

4. Fotokopi af avisartikel: “Forordning om innlevering av radioapparater i Oslo, Aker, Asker og Bærum”, Aftenposten, den 10. september 1941.

5. Fotokopi af “Kunngjøring”.

6. Fotokopi fra Norsk Krigsleksikon 1940–1945 under “radioapparatene”.

Ovenstående oplysninger er registreret den 27. oktober 1997 af Kurt Ramskov, Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet.

ARKIVET

INSTITUT FOR MATEMATISKE FAG KØBENHAVNS UNIVERSITET

φ (\frac{∑ a_{ν}x_{ν}}{∑ a_{ν}} ) ≤ \frac{∑ a_{ν}φ(x_{ν})}{∑ a_{ν}}

Samling: Poul Heegaard papirer  Box: 1  Mappe: 1

Hvermands Matematik

Type: Fotokopi af manuskript.

Beskrivelse: Håndskrevet manuskript formentlig til en bog. Det er skrevet i Heegaards håndskrift. Der er 11 nummererede sider, hvor sidste side virker afbrudt.

Datering: Udateret.

Sprog: Dansk.

Proveniens: Originalen befinder sig privat hos Rese og Lars Hjelle, Nordli, 2910 Aurdal, Norge (i oktober 1997). Kopien og tilladelsen til opbevaring på arkivet skaffet af Ellen og Hans J. Munkholm, Institut for Matematik og Datalogi, Odense Universitet, juli-september 1997. Plan om overførsel til Rigsarkivet i København.

Indholdsbeskrivelse: Manuskriptet består af følgende afsnit (som dog i nogle tilfælde er overstregede):

1. Bogens Formaal

2. Selvstudiets Didaktik

3. Hele Tal

4. Brøker

Ovenstående oplysninger er registreret den 27. oktober 1997 af Kurt Ramskov, Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet.

ARKIVET

INSTITUT FOR MATEMATISKE FAG KØBENHAVNS UNIVERSITET

φ (\frac{∑ a_{ν}x_{ν}}{∑ a_{ν}} ) ≤ \frac{∑ a_{ν}φ(x_{ν})}{∑ a_{ν}}

Samling: Poul Heegaard papirer  Box: 1  Mappe: 2

Naturforskningens Stormænd indtil det attende Aarhundrede Almenfattet fremstillet af Professor Poul Heegaard. København 1947.

Type: Fotokopi af manuskript til bog.

Beskrivelse: Håndskrevet manuskript angiveligt til en bog. Formentlig Heegaards egen håndskrift. 138 nummererede sider inklusive figurliste og indholdsfortegnelse. Siderne 134–36 mangles (i fotokopien i det mindste).

Datering: Dateret “København 1947” og formentlig skrevet 1945–47.

Sprog: Dansk.

Proveniens: Originalen befinder sig privat hos Rese og Lars Hjelle, Nordli, 2910 Aurdal, Norge (i oktober 1997). Kopien og tilladelsen til opbevaring på arkivet skaffet af Ellen og Hans J. Munkholm, Institut for Matematik og Datalogi, Odense Universitet, juli-september 1997. Planer om at overføre originalen til Rigsarkivet i København.

Bemærkning: Manuskriptet er senere renskrevet på Institut for Matematik og Datalogi, Odense Universitet.

Fil: naturvm.dvi er en renskriften i dvi-format.

Indholdsbeskrivelse: Størstedelen af manuskriptets indhold er en oversættelse til dansk af norske radioforedrag fra 1944–45 skrevet af Heegaard (se folder “radioforedrag”). Der omtales dog nogle nye personer: Albertus Magnus, Kopernikus, Ole Rømer, Nicolaus Steno og Galvani, og der er indarbejdet generelle afsnit om jonisk naturfilosofi, den hellenske og hellenistiske verdensanskuelse og naturvidenskabens forfaldstid. Det vides ikke om der har været kontakt til et forlag om eventuel udgivelse.

Manuskriptet består af følgende afsnit:

• Forord 2

• Den joniske Naturfilosofi 3

• Hellensk og hellenistisk Naturforskning 14

• Arkimedes fra Syrakus 16

• Hippark 24

• Andre naturforskere i den hellenistiske Periode 30

• Ptolemæos fra Aleksandria 32 • Naturvidenskabernes Forfaldstid 39 • Albertus Mangus 48 • Roger Bacon 49 • Leonardo da Vinci 54 • Kopernikus 61 • Tyge Brahe 63 • Johannes Kepler 70 • Galileo Galilei 77 • Christian Huygens 85 • Ole Rømer 91a • Nikolaus Steno 91d • Isaac Newton 92a • Gottfried Wilhelm Leibnitz 99 • Leonhard Euler 105 • Carl Linnè 112 • William Herschel 120 • Charles Augustin Coulomb 123 • Luigi Galvani 126a • Alessandro Volta 127a • Joseph Black, Wilhelm Scheele, Joseph Priestley, Henry Cavendish 130 • Antoine Laurent Lavoisier 134

Ovenstående oplysninger er registreret den 27. oktober 1997 af Kurt Ramskov, Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet.